top of page

1972

Forvirrede ungdommer på Tempo Taifun, og en og annen Jawa treffer voksne Olav Juliussen. Sammen starter de Harstad Motorsykkelklubb. Klubben får bruke Sivilforsvarets tilfluktsrom i Heggen til klubbhus. Første formann er Magne Linaker (Tempo Sport). Mellom 15 og 20 personer tilhører nu miljøet til HMC. Gutta leser øynene våte om Honda CB 750, som koster kr.18.000,- Medlemskontigenten er kr.30,- hvorav kr.5,- går til NMCU. Klubben påtar seg flere festarr. i Sørvik og på Ibestad.

 

1973

Harstad får sin første MC sjappe,- Harstad MC senter, og byen fylles opp av moderne Japanere som Suzuki 380, 550 og vannbusser. ( 3 syl to-taktere). Kongemaskinene er Kawasaki 750 H2 tripple og Honda CB 750 Four, som begge er å finne i klubben. Gamle Tempoer og Jawaer er borte for godt. Ny formann i HMC er Alfred Jensen. Klubbhus er fremdeles bunkersen. Medlemstallet stiger, selv om nesten all tid går med til fester og kjøring, og lite til formell klubbdrift.

 

1974

Klubben ekspanderer stadig, og paserer 50 medlemmer. Maskinparken er formidabel. Kawasaki 900 Z1 er kommet til byen. Det samme gjelder Harley Davidson Electra Glide og Superglide. Ny formann er Bjørn Harald Heggen.

 

1975

Klubben eksploderer i 16 åringer med 100 ccm sykler. Mer enn 30 stk aktive broilere. En del frafall av de første medlemmene. Medlemstallet nærmer seg 100. Feteste sykkel i klubben er en ny Honda GL 1000. Eier er Odd Arne Olsen Klubben arrangerer fester på Samfen. Formann fortsatt Heggen.

 

1976

Klubben buler over av nye medlemmer. Langt over 100 personer bærer nu HMC merke. Thore H. Pedersen er formann i 3 uker, før Heggen tar over igjen. Kontingenten er kr.50,- hvorav kr,10,- går til NMCU. Honda 100 (kr.8.300,-) er kongemaskin for 16 åringene. Klubben er i ferd med å miste "oversikten" over medlemsmassen.

 

1977

Klubben passerer 180 medlemmer, og det murrer i massene. For mye daukjøtt. Kontingenten heves til kr. 175,- for om mulig å kvitte seg med "gratis passasjerer" ( 1 titer bensin kostet kr. 2.60,- i 1977). Erik Kjernet etablerer MC forretning i kjelleren på Meieriet på Sama. Han flytter senere til havnegata. Japanske 4 cyl. 4 taktere dominerer klubb bildet. Honda CB 500, 550, 750 og Suzuki Gs 750 med doble overliggende kamaksler. Klubbkiosken i bunkeren er ett problem, da det stadig er manko på penger i selvbetjeningskassa. 5 medlemmer drar på kjempeferie til England og resten av Europa.

 

1978

Medlemsmassen halvert. Borte er mye av daukjøttet og alle (?) er fornøyde. Dette er det store trimmings året. En haug med sykler får nytt eksosanlegg, nye kammer, boring og annet fartsøkende snadder. Efektkonge nr.1 er Kent M. Johansen med sin 836 Norris Honda. INGEN i Nord Norge kjører fra Kent. Heggen er fortsatt formann.

 

1979

HMC arrangerer Nord Norge Treff for første gang, Renså Tovik. Ca. 150 deltakere. Aktiviteten i klubben er høy. Det arrangeres både fester og bingo på Samfen til inntekt for klubbkassa.

 

1980

Trøbbel med klubbhuset. Trues med stenging grunnet manglende nød utgang og ventilasjonsanlegg. Generasjonsskifte i HMC. Mange "gamle" legger opp, med heldigvis dukker det opp nye medlemmer, spesielt mafiaen fra Kanebogen. Heggen fortsatt formann. Ute på veiene legger du mest merke til sekserne til Kawasaki og Honda, Z 1300 og CBX 1000.

 

1981

Det blir lagt ned forbud mot videre bruk av tilfluktsrommet. HMC er uten klubbhus. Bjørn Harald Heggen starter Zigo MC. Av denne grunn fratrer han som formann. Svein Inge Berg overtar

 

1982

Uten klubbhus har HMC trange kår. Aktiviteten utad er allikevel høy. Klubben har i mange år dominert MC treff bildet rundt om. Største klubb, lengst kjørte klubb, etc. Klubben sjekker ut forskjellige klubbhus alternativer.

 

1983

Klubben arrangerer Norgestreff, på Reinmoan ved Åsegarden. 350 deltakere. Treffet tildeles HMC, blant annet som følge av solid gjennomføring av eget treff. Under avviklingen av treffet ble deltakerne tilbudt alkoholfrie drinker i en egen bar. "Olsen Driver" var en av drinkene, den var oppkalt etter datidens UP sjef, Leif N.Olsen Fremdeles uten klubbhus. Mange forsøk på nytt klubbhus ender i intet. En hendelse i 1983 skulle få stor betydning for HMC`s framtidige liv. Dette uten att noen forsto det da. Natt til 17.mai var det ville tilstander nede i Harstad sentrum. Byen så ikke pen ut, med svært mye flaskeknusing etc. Tidlig på morgenkvisten hev ett 20 talls HMC ere seg rundt og ryddet hele sentrum. Dette fikk presseomtale i HT, og var utgangspunkt for en årelang "goodwill" bølge for HMC. Svein Inge Berg går av som formann i aug. og Leif Jacobsen overtar.

 

1984

Tøffe tider for HMC. Fremdeles intet klubbhus i sikte. Allikevel høy aktivitet, først og fremst fordi klubben tilføres en hel "generasjon" nye medlemmer, den såkalte Kanebog mafiaen. Gamle arkiver og utstyr tilhørende HMC lever ett farlig liv. Noe går tapt, andre ting "forsvinner"

 

1985

Jubelår. Klubben tildeles tomt av Harstad Kommune på Hagan. Hus blir tegnet, og bygging starter om høsten. Mange kokker og lite erfaring med byggesaker gir en del morsomme hendelser. Yamaha XVZ 1200 koster ny kr.106.800,-

 

1986

Klubben sliter. Kostnadsberegninger sprekker, mange medlemmer forsvinner. Framdriften i byggingen stopper opp. Penger renner ut av tom kasse. Johnny Bless "overtar" som formann.

 

1987

Januar mnd på Corner Cafe: Kolbjørn Kanebog velges til formann, og viser seg å være rett mann på rett sted til rett tid. Sammen med Geir Jensen og Bjørnar Amundsen kjører de HMC inn i rett spor. Det nye klubbhuset innvies senhøsten. Året representerer starten på en lang opptur for HMC. Hotteste sykkel i år er Honda CBR 1000.

 

1988

Kurt Emil Novstad overtar som formann. Nord Norge treffet har 10 års jubileum. Bjørnar og Geir Jensen passer treffet og pengene. Klubben får pene overskudd. Alt ruller HMC`s vei.

 

1989-1990-1991

HMC har gode tider. Partyfaktoren er høy. Ikke minst kan det tolkes ut fra rubrikkanonser i Harstad Tidende enkelte tirsdager: "Brukte møbler ønskes kjøpt &endash; kontakt Harstad Motorsykkelklubb". Lars Roger Kulseng Hansen velges til formann i 1990. Klubben blir for alvor en "Europa" klubb, med treffkjøring helt ned til Italia. Det finnes hele 6 stk Yamaha XVZ 1200 i klubben.

 

1992

Klubben feirer 20 års jubileum. Innfører ordning med prøvemedlemsskap,-såkalt "prospect" for å ha kontroll med tilsiget av høyt medlemspress.

 

1993-1994

Nytt frafall av medlemmer. En del av gutta (og jentene) fra 80 tallet faller ifra. Opplegget rundt prøvemedlemsskap fungerer etter hensikten.

 

1995-1996

HMC vedtar å utvide klubbhuset. Arkitekt engasjeres, og sammen med medlemmene finner vi fram til en funksjonell utforming. Har en del egenkapital, og med litt lån ifra banken setter vi i gang i oktober 1996. Bygget har en brutto flate på 420 kvm og er kostnadsberegnet til mer enn vi trodde sluttsummen på regnestykket skulle vise. Foruten råbygg, som settes opp av kjøpt arbeidskraft, utføres alt arbeid på dugnad.

 

1997

Stort sett alt går etter planene, og i mai 1997 kan vi invitere gjester til innflytning fest i ny huset. Klubben disponerer nå 620 kvm. bygningsmasse av topp standard, og burde ha klubbhus så det rekker en tid.

 

1998

Totalt ble det levert omkring 5000 timer dugnad på klubbhuset. Året 1998 brukes til å lade batterier og ellers ren rekreasjon. I følge retursedler for tomgods for 1998, har en del av denne rekreasjonen vært slitsom. Diskusjoner omkring senioravdeling ender med ett medlemstilbud til tidligere HMC medlemmer, over 40 år. Kravet er fremdeles att de skal ha egen motorsykkel, og att de er tidligere HMC medlemmer.

 

VIDERE I ÅRENE ETTER 1998

Videre historikk vil bli lagt på nett etter at den er satt sammen og klargjort i korte trekk for publisering.

bottom of page