top of page

Historien om Nord-Norge Treffet


På 70 tallet var hele greia med MC nytt her oppe i Nord Norge. Da velger vi å se bort fra perioden på 50 tallet med BSA og 60 tallet med Jawa og Tempo.

Først på 70 tallet flommet Norge over av moderne Japanere. Disse var revolusjonerende motorsykler, sammenlignet med det som fantes på 60 tallet.

Tenk deg overgangen fra en Tempo 175 ccm med 12 Hk og toppfart 110, til en 4 cyl. Honda med 67 Hk og toppfart over 200 !!!!!!

Dette var realiteter for en 18 åring i 1973.

MC var opprinnelig et framkomstmiddel for folk som ikke hadde råd til å kjøpe bil. På 70/80 tallet var motorsykkel et redskap for fremad stormende ungdom med penger, og ønske om å leve ett fritt og "annerledes" liv. I dag har vel motorsykkelen inntatt en mye mer variabel rolle. De fleste har sine egne grunner til å kjøre sykkel.

Nord-Norge Treffet kom som et resultat av at HMC`s store medlemsmasse var meget aktive treffkjørere på 70 tallet.

For HMC var Saltfjellrally (Bodø) og Midnattsoltreffet (Gällivare) forbilder angående treff avvikling.

Da vi bestemte oss for å arrangere eget treff, var våre erfaringer herfra modell for vårt treff.

I første treff år 1979, var det ca. 150 treffdeltakere.

I 1997, 1998 og 1999 var det over 1500 treffdeltakere !!!

En motorsyklist!
På 70 tallet var en motorsyklist en gutt med skiftenøkkel i baklomma. På innerlomma hadde han pluggnøkkel og ett sett med nye stifter. Han gikk på yrkesskolen, eller arbeidet som håndverker / fisker. De var alle alltid kropps arbeidere, Og så hatet de dop, men kunne gjerne drikke kassevis med øl. Den første kvinnelige treffdeltaker med egen sykkel, kom langt inn på 80 tallet. Dagens motorsyklist er "hvem som helst".

Treffdeltakerne
Gjennomsnitts alderen på dagens treffdeltakere er passert 30 år. I 1979 var gjennomsnitts alderen 19 år. I og med at "hvem som helst" i dag eier og kjører motorsykkel, har du ikke lenger det ensartede og homogene miljøet fra 70 tallet. Om det er bra eller ikke bra er en håpløs diskusjon. Ting er alltid i forandring.

Treffkulturen
Gode gamle dager,- i 78 var det ingen som spurte etter Nugatti til frokosten, hårfønere på dass, tannpirkere i kiosken, papir på dass, etc.etc.

Vår første dass var ett militærtelt med ei svær holla inni. Denne holla måket vi igjen når helga var over. Jentene som var der, fikk vennligst stikke i skauen og gjøre det de følte for.

Menyen var grei: Øl på paller og lapskaus til mat. Enkelt og lettspydd.

I dag derimot, og HMC har seg selv å takke, skal det være topp band, frokost, middag, dusj, reinvaska dritere + 50 andre fasiliteter 24t i døgnet.

Å eie en sykkel er ikke det samme som å være en motorsykklist.
Dagens førstereise gutter (og jenter) fortjener å få en smak av vår kjære MC kultur.
Og her er kanskje ett MC treff den beste muligheten å gjøre det på.

Nettopp den frie kontakten med teltliv og bål er bærebjelken i det som må kalles MC kultur.

Vel tilbake til Nord Norge Treffet.
Hvorfor er Nord Norge Treffet blitt så populært ?
Mange enkelt elementer bidrar til Nord Norge Treffets popularitet. HMC har fungert godt som klubb, og dermed hatt anledning til å prioritere treffarbeid. At Nord Norge Treffet har vært et vellykket arrangement i mange år, kommer hovedsakelig av at klubben har fungert godt.
Å forsøke å holde en høyest mulig standard på treffet har alltid vært ett hovedtema. Mat, drikke, musikk, konkurranser, sosialt felles skap, etc.
Etter hvert som ett treff blir stort, drar man så fordelen av effekten: "Alle skal dit, for alle er der".

Treffet har også vært velsignet med mye godt vær. Været påvirker en treff avvikling svært mye.
Er det dårlig vær, er den generelle stemningen noe lavere. Motsatt med godt vær.

Bilister.
Det finnes ett par MC klubber som ankommer på sine sykler uten bagasje. Bagasjen, sammen med venner og kjente, (og kassevis med øll) kommer etter i "lastebiler".
Hele helge drives ett intrikat "spill" for å "smugle inn" disse personene og ølet. Dette er i og for seg ikke ett problem isolert sett, men svært irriterende for oss som arrangører, spesielt da det oppfattes som respektløst.

Tilfeller med tyveri.
Noe som irriterer oss helt sinnssykt, er den nye situasjonen med tyverier på treff. Sørpå driver dem å annonserer med Securitas vakter på treff.

Hallo i luken !!!!! Dette problemet MÅ bort koste hva det koste vil.

Når en "treff tyv" blir avslørt må det bli foretatt ei avstraffing som ikke tåler dagens lys. Det burde statueres et eksempel som det vil gå gjetord om i generasjoner. Har noen ideer her, men skal la være å "kringkaste" dem.

Overstadig beruset i bybildet.
Takket være et spesielt godt samarbeidd med Polisen, (dem ringer når noen egentlig skulle ha vært i fylle arresten), unngår vi medieomtale av en del uønsket flatfyll nede i byen.

Hva som gleder oss mest:
Over 99 % av treff deltakerne volder oss ingen hodebry, men er bare en glede å motta som gjester. 

Treff avviklingen krever mye av klubbens medlemmer. Sammen med klubbens ca 30 medlemmer, har vi hjelp fra ca. 50 gode venner. Uka før treffet er det full gass og en del kjernepersonell tar seg fri 2-3 dager før treffet. (Alle tar seg fri mandag etter treffet).

Alt arbeidet som nedlegges (totalt ca. 1.500 timer dugnad) gir hvert år litt kronasje i klubbkassa. Treffet er også et viktig bidrag til identiteten og kontinuiteten i Harstad Motorsykkelklubb.

Hva bringer framtiden ?
Vi som har vært med en stund, har opplevd store svingninger i MC miljøet. Interessen for motorsykkel har for enkelte kjøpegrupper sammenheng med økonomisk velstand. Vi lever i et "tommere" samfunn enn tidligere tider. Melodien i dagen samfunn er ofte; "Dyrk deg selv, og drit i resten". Mange oppsøker nok MC miljøet da dette ser "fristende" ut i fra yttersida. 
Skal alle disse nye Motorsykkeleiere forbli i MC miljøet, har "gamlegutta" en jobb å gjøre. Sørge for at alle "nye" fjes får en god mottakelse og kan finne seg til rette i MC miljøet. Når det gjelder "oppdragelse", har alle de forskjellige klubber en jobb å gjøre.

Skal en opprettholde kvalitet i MC miljøet, må det stilles krav til aktørene. Nord-Norge Treffet har blitt større og større for hvert år som har gått helt siden starten i 1979.

Ca 1000 sykler samlet på en helg hvert år!

Harstad Motorsykkelklubb kommer til også i framtiden å prioritere Nord-Norge Treffet. Volum-messig vil det kanskje komme en stagnasjon, muligens også en redusering av antall treffdeltakere. La oss bare håpe at dette også har som resultat høyere kvalitet på de som blir igjen.

Harstad Motorsykkelklubb ønsker alle Motorsyklister velkommen til Harstad og Nord-Norge Treffet.

bottom of page